Strona O Kompani Braci (Band of Brothers)


::
home
::
archiwum
::
forum
::
linki
::
księga gości

::
o autorze
::
o książce
::
o serialu
::
o ekipie
::
o odcinkach
::
soundtrack
::
z planu                   
::
 artykuły

::
historia
::
wspomnienia
::
zdjęcia
::
członkowie

::
seriale
::
książki
::
downloads
::
filmy wojenne

Po zakończeniu współpracy przy produkcji Szeregowca Ryana, zarówno u Toma Hanksa, jak i Stevena Spielberga nie słabła fascynacja tematyką drugiej wojny Światowej. Początkowo zamierzali poprowadzić dwa oddzielne projekty, w końcu jednak znów podjęli decyzję o wspólnym przedsięwzięciu. Rozpoczęli od poszukiwania partnera strategicznego. Niemal automatycznie zwrócili się z propozycjà do stacji telewizyjnej HBO, z którà Hanks współpracował przy produkcji uhonorowanego nagrodą Emmy serialu From The Earth to the Moon. Miałem już dobre doświadczenia z HBO. Zrealizowałem z nimi podobny projekt. Przedstawiciele stacji dobrze rozumieją, że wierne oddanie realiów jest niezwykle ważne i temu celowi podporządkowują wszystkie Środki. Możemy odpowiednio przerabiać dialogi i dzielić historię na dowolną ilość odcinków, co jest bardzo ważne.
 
Do ekipy filmu zaangażowano Tony’ego To, który także pracował nad realizacją serialu From The Earth To The Moon, a następnie przeprowadzono casting. Filmowa Kompania E to 50 - u żołnierzy. Twórcy nie szukali osób o określonym wyglądzie. Ci którzy zgłosili się na casting, byli proszeni o odegranie wspólnych scen. Siedzący za kamerą Spielberg i czuwający nad aktorami Hanks przyglądali się i wybierali aktorów, w największym stopniu odpowiadającym wymaganiom poszczególnych ról.
 
Przed rozpoczęciem zdjęć wszyscy aktorzy przeszli wyczerpujące szkolenie podstawowe, prowadzone przez kapitana Dale’a Dye, emerytowanego oficera amerykańskiego korpusu piechoty morskiej. Dye miał trudne zadanie - musiał z rozbrykanych aktorów uczynić żołnierzy. Zintegrować grupę. Dzięki zorganizowanej przez kapitana unitarce, młodzi aktorzy zachowują się jak żołnierze.
 
Kolejnym niezwykle ważnym elementem był wybór odpowiedniej lokalizacji planów zdjęciowych. Producenci postanowili realizować film w tym samym miejscu, gdzie nakręcono Szeregowca Ryana. Na terenie dawnego lotniska Hathfield koło Londynu znajdują się pomieszczenia biurowe i puste hangary lotnicze, które okazały się doskonałym miejscem do zdjęć studyjnych. Dane statystyczne dotyczące produkcji serialu Kompania braci są imponujące - 400 hektarowa powierzchnia planu zdjęciowego, 11 specjalnie wybudowanych filmowych wiosek, sztuczny las, setki strojów, mundurów i broni z epoki.
 
Fabuła serialu wymagała od twórców częstego przemieszczania się i zmiany planów. Najpierw obserwujemy Kompanię E w czasie szkolenia, w Stanach Zjednoczonych. Potem w Anglii, gdzie stacjonuje przed inwazjà. Następnie zaś w boju, w Europie. Kierownik planu Nick Daubeny, scenograf Anthony Pratt, dyrektor ds. artystycznych Alan Tomkins oraz utalentowana ekipa scenografów, podjęli się monumentalnego zadania odtworzenia realiów i atmosfery wojennej Europy.
 
Koproducent wykonawczy Tony To był przekonany, że zdjęcia powinny być kręcone na Starym Kontynencie, a nie na planach w Los Angeles. Powód: znaczne ułatwienia w kompletowaniu sprzętu z lat 40 - tych, pojazdów i broni. Przed rozpoczęciem zdjęć, Daubeny i Pratt przyjechali do Europy, by odwiedzić dawne pola bitewne i wsie, które były miejscem walk. Wybrano potencjalne plany zdjęciowe w Anglii, Irlandii i w Czechach. Ostatecznie film produkowano głównie w Anglii. Szukając odpowiedniej lokalizacji dla planów zdjęciowych, Dauben powtarzał, że należy pamiętać o wpływie produkcji na lokalną społeczność, a zwłaszcza o jej reakcji na realizację scen bitewnych z udziałem czołgów i środków wybuchowych. Nawiązanie przyjaznych stosunków z mieszkańcami było bardzo ważne, zwłaszcza że większość aktorów i członków ekipy zakwaterowano na miejscu.
 
Po wybraniu lokalizacji planu zdjęciowego, scenograf Anthony Pratt zaczął wizualizować poszczególne sceny filmu. Najpierw wyobrażałem sobie jak wszystko powinno wyglądać, a następnie zastanawiałem się, co można zbudować, mając na względzie budżet i inne ograniczenia produkcji. Pracując nad makietami 11 - u miasteczek, Pratt postanowił wykorzystać proste konstrukcje budowlane, do których dodawano różne detale - okna, drzwi i bramy, aby zmienić charakter budowli. Na przykład, po dodaniu kilku nowych elementów do istniejącej konstrukcji, fabryka w Neunen występuje w serialu także jako kościół w Bastogne. Najtrudniejszym zadaniem dla scenografa było jednak szybkie przebudowywanie dekoracji, które zmieniały charakter, w kolejnych scenach filmu.
 
Kiedy wszystkie dekoracje już zbudowano, dyrektor ds. artystycznych Alan Tomkins zajął się organizowaniem sprzętu: czołgów, samolotów, łodzi desantowych, samochodów terenowych i ciężarówek. Członkowie jego ekipy przemierzali całą Europę w poszukiwaniu czołgów i pojazdów z epoki i budowali modele, które były nieosiągalne. Ucharakteryzowane radzieckie czołgi T - 34 miały "grać" amerykańskie tygrysy. Płyty nowoczesnych pojazdów brytyjskiej armii zostały wykorzystane do rekonstrukcji niemieckich wozów pancernych. Budowa jednego czołgu trwała około 12 - u tygodni, ale realizatorzy filmu podkreślają, że warto było budować własne makiety, bo mogliśmy je potem wysadzać w powietrze bez ograniczeń.
 
Jednym z najtrudniejszych wyzwań okazała się rekonstrukcja lasu Bois Jacques, leżącego w Belgii, w pobliżu Bostogne. Tam kompania walczyła w czasie niemieckiej kontrofensywy, w Ardenach. Dekoracją lasu zbudowano wewnątrz hangaru lotniczego. Ekipa budowlana wywierciła w betonowej podłodze setki otworów, do których przymocowano prawdziwe drzewa oraz 250 sztucznych wykonanych w rekwizytorni. Podłogę planu pokryto 2.5-metrowà warstwà ziemi. Szef ekipy Snow Business przygotował tony "Śniegu" zrobionego z celulozy, polimerów i plastiku.
 
Zaangażowanie scenografów oraz ekip odpowiedzialnych za walory artystyczne filmu sprawiło, że serial zadziwia realizmem scen i zdjęć oddających atmosferę tamtych czasów.

 
Serial Kompania braci został wyprodukowany przez Band of Brothers Ltd. we współpracy z wytwórniami DreamWorks i Playtone.

Na podstawie materiałów dystrybutora

 





All rights reserved 2005. Designed by Neo.